Het tot stand komen van het  

FOTOVERSLAG VAN HET VIERDAAGS TRANSPORT VAN DE

NIEUWE
AMSTERDAMSE METRO ACROPOLIS (M5) VANUIT FRANKRIJK
NAAR LIJNWERKPLAATS (HWP) IN DIEMEN

10 APRIL 2012 TOT 13 APRIL 20112 

 

 

 

In 1993 werd ik metrobestuurder en verhuisde mijn standplaats van GVB  Garage Noord naar het GVB metro eindpunt Lijn 50 aan de Isolatorweg in Amsterdam.

Tijdens de periode als metrobestuurder (tegenwoordig personenvervoerder) was de metro van Amsterdam aan vervanging toe. Er moesten nieuwe metro's komen. Het hele wagenpark van de metro zou moeten worden vervangen. Na jaren van voorbereiding was het eindelijk zover dat er nieuwe metro's konden worden besteld. 

 

Zoals in mijn stukje "over mij" en in "mijn logo" had ik al beschreven dat ik in de afgelopen jaren al heel veel foto's deelde met mijn kollega's. Dat begon al in de periode in Garage Noord. En dat deed ik nu ook als metrobestuurder bij metro. Het doorsturen van foto's was onder tussen niet alleen naar het hele rijdend personeel van de metro, maar ook instructeurs, monteurs, leidinggevenden, verkeersleiders en zelfs van de rooster indeling etc. Van iedereen die maar wist dat ik foto's maakte
kreeg ik een e-mailadres. En stuurde de foto's door. Zo langzamerhand was ik door de foto's intern bekender dan de Bonte Hond.

 

Nu had ik in de gaten dat als die metro's vanuit Frankrijk hiernaar toe kwamen dit waarschijnlijk niet gefotografeerd zou worden. Dus "Sjonny" schreef brutaal aan de toenmalige directeur metro, Bolier dat ik dat transport wel wilde fotograferen. Nu mag ik mij prijzen dat ik niet alleen een aardige goodwill had opgebouwd, maar vanwege het delen van foto's ook een redelijke fotostatus. Zo kwam dat in een vergadering ter sprake en werd er (volgens insiders) beaamd dat ze een fotoreportage wel aan mij konden overlaten. Dus Sjonny kreeg toestemming om het transport te fotograferen. Het transport zou "vier dagen" duren. Ik werd deze vier dagen vrij gemaakt van mijn rooster. Ik moest wel op eigen gelegenheid (met mijn auto) naar Valenciennes in Frankrijk. Deze nieuwe metro bestaat uit "zes" delen, en zou in "twee keer drie delen" worden vervoerd.

 

Op 10 april 2012 ging ik vanuit mijn woonplaats naar Frankrijk. Na een rit van vier uur kwam ik daar aan. Het eerste deel van de drie stond al klaar op de oplegger. Ze waren al heel vroeg begonnen. Het was geen mooie zonnige dag. Aan de foto's is goed te zien dat het regende. Zelfs een keer zo erg dat we even voor de regen moesten schuilen. Op de "allerlaatste foto" sta ik met paraplu op het terrein van Alstom.

 

Het opladen van de eerste drie delen en alles wat erbij hoort heb ik op foto gezet. Om 20.00 uur vertrok ik uit Valenciennes, en was s'avonds om precies 00.00 uur weer thuis. Foto's in de pc laden, douchen hapje eten en naar bed, om de volgende dag weer op de HWP in Diemen de aankomst van het transport te fotograferen. En zo ook bij het tweede transport.

Op deze pagina de foto's het vertrek van éérste deel van het transport van deze eerste drie metro delen Valenciennes naar de HWP in Diemen.

 

Het fotoverslag bestaat dus uit vier delen.
Klik op één van onderstaande afbeeldingen en u wordt doorgelinkt naar de transportdag.


Houdt rekening met de copyright regels.

 

De fotoserie is uniek. Er zijn geen andere foto's van dit transport.
klik op één van onderstaande foto's voor het fotoverslag per dag.

            10-04-2012 dag één                               11-04-2012 Dag twee                              12-04-2012  Dag drie                             13-04-2012  Dag vier

         "Vertrek" 1e transport                      "Aankomst" 1e transport                       "Vertrek" 2e transport                       "Aankomst" 2e transport