PAGINA NOG UNDER CONSTRUCTION
FOTO'S VOLGEN

ZOLANG DEZE TEKST ER STAAT WORDT ER NOG AAN DE PAGINA('S) GEWERKT.
TEKSTFRAGMENTEN MOETEN NOG WORDEN NAGELEZEN

EN DE PAGINA'S MET FOTO'S WORDEN GEPLAATST.  EN DAT KAN WEL EVEN DUREN.

 

 

Ondertussen was men in 2011 al met werkzaamheden begonnen aan de het nieuwe metrotraject NZL, inmiddels door de vele handicaps de overbekende Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

Maar ook aan het eindpunt van het metrostation lijn 50 aan de Isolatorweg begon men aan de werkzaamheden voor de uitbreiding van de opstelsporen aan het emplacement Isolatorweg. Ook deze werkzaamheden op het emplacement waren nodig voor de komst van de nieuwe Amsterdamse metro Acropolis ofwel de M5. Met een lengte van 120 meter waren de opstelsporen lang niet toereikend om al deze treinstellen te kunnen stallen. Niet alleen een spooruitbreiding vond plaats, maar er moest op deze locatie ook een geheel nieuwe wasstraat (wasmachine) worden gebouwd om de treinstellen van 120 meter te kunnen wassen.

Als metrobestuurder word je in principe ingedeeld op een vaste lijn. Voor mij was dat metro lijn 50 aan het eindpunt Isolatorweg. Nu had ik dus het geluk dat ik hier op deze lijn mijn vaste standplaats had. Zodoende kon ik direkt vanaf het begin van de werkzaamheden al meteen foto's maken. Dus nam ik iedere dag mijn camera mee. Om even in de pauze of direct na mijn dienst mijn rondje lopen. Soms ging ik ook op mijn roostervrije dag naar mijn werk. Want de werkzaamheden gingen best snel. Eén dag niet geweest, en meteen had je wat gemist.

De eerste foto's van de werkzaamheden bij Isolatorweg begon ik te maken op 4 maart 2013. Uiteindelijk heb ik de laatste foto's van de werkzaamheden op het eindpunt aan de Isolatorweg gemaakt op 5 februari 2015. Deze werkzaamheden hebben bijna precies op één maand na 2 jaar geduurd. Alleen de "allerlaatste foto", het inleggen van de betonnen naamplaat boven het fiets- en voetgangerstunneltje, op Isolatorweg zijn gemaakt door BAM. (album 100) Men was vergeten om mij uit te nodigen voor het maken van deze "nachtfoto's".

Tijdens deze spooruitbreiding aan het emplacement, kwam de eerste nieuwe Amsterdamse metro M5 al op 12 april 2012 naar Amsterdam. (zie foto verslag) Zodat er al kon worden begonnen met testrijden en het opleiden van metrobestuurders om deze nieuwe metro trainstellen te kunnen berijden.

De foto's tonen heel veel werkzaamheden waar men niet van bewust of op de hoogte is wat er allemaal aan vooraf gaat vóór het "klaar" is. Het is hier te veel om op te noemen wat er aan werkzaamheden heeft plaatsgevonden. Buiten het maken van de foto's was het ook interessant om te zien hoe en waarom dingen zo moeten.

Over de hele periode vanaf 04-03-2013 tot de laatste dag 05-02-2015 dat ik foto's heb gemaakt was iedere dag een map op datum. Over deze hele periode heb ik "exact" 100 mappen met foto's gemaakt. Zoals ik schrijf, iedere dag is een map, dus "100 dagen" foto's zijn 100 mappen. Over deze periode In totaal meer dan 2200 foto's gemaakt. Uiteraard heb ik de meest relevante foto's van de betreffende dag in het album geplaatst.

Ik hoop met deze pagina's van iedere dag toch een overzicht kan laten zien wát er allemaal voor komt kijken om een emplacement aan te passen voor de 120 meter lange metro treinstellen.
 
Tijdens het maken van de foto´s heb ik ook diverse werkzaamheden gefilmd. Een levend beeld geeft natuurlijk een betere weergave van "hoe" deze zijn uitgevoerd. Deze film/compilatie duurt ongeveer 1 uur en 10 minuten. Dat is misschien wel vrij lang maar toch wel de moeite waard.

 Let op de geluidsterkte want sommige fragmenten kunnen nogal sterk zijn in geluid.

 

Klik hier om een tekst te typen.

 Voor het complete "fotoverslag" klik op bovenstaande foto.                          Wilt u de complete film zien klik dan op de bovenstaande foto.