RESTAURATIE VAN 

"DE AMSTERDAMSCHE TRAM"

 

Hier geldt voor mij hetzelfde als het project van de spoorvernieuwing aan het metro eindpunt van lijn 50 aan de Isolatorweg. Als metrobestuurder reed ik dagelijks hoog boven het plein.  Toen ik zag dat hier werkzaamheden werden verricht ben ik gaan kijken waarom er zo werd afgegraven. Onder het station Sloterdijk werd een groot renovatie en herindeling gemaakt. 

 

De Gemeente Amsterdam realiseerde daar een geheel nieuw Tram- en Busstation op het Carrascoplein. Dat was voor mij ook de gelegenheid om daar iedere dag vóór, tijdens de pauzes en na mijn dienst daar foto's te maken. Van deze renovatie en herindeling van het plein heb ik meer dan 5500 foto's gemaakt. Vanaf dat de eerste afgraving begon tot het eind en dat de aller éérste diensttram het Carrascoplein aan Sloterdijk opreed.

als je daar dan ook bijna alle dagen loopt, gaan de werknemers aan het plein je ook zo langzamerhand kennen. Over dit plein en de foto's later meer.

 

Op een gegeven moment zie je werkzaamheden waar je vraagtekens bij hebt.  Dus wil je weten wát daar gebeurd zal je dat aan de werkmensen moeten vragen. Nu bleek dat de "plek" die ik zag, werd voor geprepareerd voor de plaatsing van een ode historische tram. Ik had geen idee wat ik me daar bij moest voorstellen. verdere navraag werd mij verteld dat er een horecatram zou komen. mijn Nieuwsgierigheid was zover dat ik bij verdere informatie terecht kwam bij Edwin Weigert. Deze was de eigenaar van de zg. horecatram. 

 

Tijdens een telefonisch contact met hem, verliep het gesprek uitermate vriendelijk. Nu bleek dat hij een heel oude tram van de Amsterdamse Museum Tram had gekocht. Een casco wat eigenlijk rijp was voor de schroothoop.  Hij ging deze helemaal restaureren om er een "lunchroom" van te maken.  Deze restauratie vond plaats in een loods in Amsterdam Oost.  ik vroeg hem of ik deze restauratie mocht volgen en foto's van mocht maken. Daar was hij heel positief over, want zo zei hij, dat hij daar zelf geen tijd voor had.  Deze restauratie kon ik ook weer volgen vanwege mijn onregelmatige dienstrooster als metrobestuurder. Zodra ik (vroeg) van mijn dienst klaar was reed ik naar de loods In Amsterdam Oost. ik kreeg toestemming om foto's te maken wanneer het mij uitkwam.  En zo heb ik een mooie serie foto's mogen maken van de "restauratie".  Tussen door zijn foto's zichtbaar van jonge mensen van het ROC Hout en Meubilering Colege bij Amsterdam Sloterdijk. Edwin Weigert was overeen gekomen met het ROC dat jongelui onderdelen voor de tram mochten maken. Hierbij kregen ze niet alleen een opleiding in wat zij wilden worden maar ook konden ze hiermee een diploma halen. Zo werden er kozijnen gemaakt, de zijkanten van de banken, de zittingen en de stoffering, en ook de onderstellen van de banken gelast. En niet te vergeten de trappen en bordessen als opstap om de tram in te komen.

 

Toen de restauratie helemaal klaar was, moest deze gerestaureerde tram, die inmiddels de naam "DE AMSTERDAMSCHE TRAM" heeft gekregen, getransporteerd worden naar de plek op het Carrascoplein bij Sloterdijk. Natuurlijk kon het niet uitblijven dat ik ook dit transport heb mogen volgen en fotograferen. Maar daar bleef het niet bij. De band die ik inmiddels had opgebouwd met eigenaar Edwin Weigert leidde ertoe dat ik werd uitgenodigd voor de opening. En ook daar heb ik foto's van gemaakt.

 

Hier op mijn site, "de restauratie, het transport, en de opening van lunchroom De Amsterdamsche tram", en nog een pagina met interrieurfoto's.

 

Mooi emotioneel detail voor mij was, dat toen ik tijdens de opening bij de deur van het toilet stond op het wandje ernaast, er een plaquette hing met de namen van "alle" bedrijven die aan de restauratie van de tram hadden gewerkt. Tot mijn stomme verbazing stond mijn naam "John Statue Pictures" óók op deze plaquette. Volgens Edwin was dat als dank omdat ik als fotograaf heb meegewerkt en gezorgd voor een mooie fotoreportage van de restauratie van "zijn" lunchroom met de mooie naam "DE AMSTERDAMSCHE TRAM".

Dit is voor mij dan toch wel de bekende "kers op de taart". 

 

 

 

2010-11-30Horecatram003-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram003-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram006-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram006-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram007-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram007-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram008-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram008-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram011-JS.jpg
2010-11-30Horecatram011-JS.jpg
2010-11-30Horecatram012-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram012-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram014-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram014-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram019-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram019-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram020-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram020-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram021-JS.jpg
2010-11-30Horecatram021-JS.jpg
2010-11-30Horecatram028-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram028-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram031-C-JS.jpg
2010-11-30Horecatram031-C-JS.jpg